ترانس کاهنده

ترانس ها می توانند در دو ناحیه کاری ، مشغول به کار شوند که شامل ترانس های افزایش و کاهش دهنده است. ترانس افزاینده در مقاله دیگر توضیح داده شده است .

ترانس کاهنده ولتاژ بالا و جریان پایین در سمت اولیه را به ولتاژ پایین و جریان بالا در سمت ثانویه تبدیل می کنند .این ترانس ها کاربرد بالایی در صنایع الکتریکی دارند. زمان عملکرد در ولتاژ نامی کاربردهای این دستگاه در دو بخش قرار می گیرد: فشار ضعیف و فشار قوی.

اولین کاربرد در فشار ضعیف به انتقال در دستگاه های الکترونیکی اشاره دارد.

ترانس کاهنده برای فراهم ساختن ولتاژ پایین برای دستگاه های الکترونیکی کاربرد دارد. اگر دستگاه های الکتریکی برای مصرف انرژی بالاتر طراحی شوند ، ترانس با فرکانس بالاتر استفاده می شود. ترانس با فرکانس کاری بیشتر از ۵۰ و یا ۶۰ هرتز بسیار بزرگ و سنگین می شود. شارژ های باتری خانگی از ترانس های کاهنده بهره می برند.

ترانسفورماتور کاهنده

ترانسفورماتور کاهنده

ترانس کاهنده عملکرد مهمی در سیستم های قدرت دارد. کاهش ولتاژ و تطبیق آن برای مصرف کننده. این کار در چند مرحله زیر انجام می شود :

  • یک مسیر انتقال انرژی بلند نیاز به سطح ولتاژ بالا دارد . با ولتاژ بالا و جریان پایین تلفات برابر با می شود و به علت کم بودن جریان این موضوع کاهش می یابد. سیستم قدرت برای اتصال به سیستم های انتقال با سطح ولتاژی مختلف طراحی شده است. این نوع ترانس برای تطبیق ولتاژ های مختلف استفاده می شود. این المان ولتاژ را از یک مقدار بالا به یک مقدار پایین تبدیل می کند. این ترانس بزرگ بوده و دارای وزن بالا می باشد. در این شرایط ، زمانی که سیم پیچی به اندازه کافی زیاد نباشد اتوترانس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نکته بعدی تطبیق ولتاژ انتقال و توزیع است. ولتاژ در این حالت ۲۲۰/۲۰ kV, 110/20 kV است. توان این دست از ترانس در اندازه ۶۰MVA است. یک ترانس تب چنجر داخلی بر روی این سیستم قرار می گیرد. تنظیم ولتاژ کاربرد اصلی این سیستم است.
  • نکته آخر تطبیق ولتاژ با مصارف مصرف کننده است

فرمول

این ترانس ها با نام ترانس توزیع کوچک وتوان حدود ۵MVA شناخته می شوند و دارای ولتاژ ۳۵, ۲۰, ۱۰ kV در فشار قوی و ۴۰۰/۲۰۰ V در فشار ضعیف هستند. این ترانس ها معمولا تب چنجر۵ وضعیته دارند.

ترانسفورماتور های افزاینده و کاهنده جهت تامین برق

ترانسفورماتورهای افزاینده و کاهنده برای تغییر منبع ولتاژ AC به منبع تغذیه انواع لوازم برقی صنعتی و مسکونی مشهور هستند. از ترانسفورماتورهای افزاینده می توان برای مؤلفه هایی مانند فلای بک CRT و کویل های استارت نور فلورسنت استفاده کرد. از ترانسفورماتورهای کاهنده برای وسایلی مانند استریو، دستگاه پخش سی دی و آداپتورهای تلفن همراه استفاده می شود. با این حال، آیا می دانید که هر دو نوع ترانسفورماتور به صورت روزانه در سراسر کشور استفاده می شود؟ این پست وبلاگ اطلاعاتی در مورد این کاربرد خاص ارائه می دهد.

شبکه ملی چگونه برق تولید می کند و انتقال می دهد؟

به طور کلی، نیروگاه ها برای ایجاد برق، سوخت ها را می سوزانند. هنگامی که جریان از سیم عبور میکند، منبع اصلی اتلاف انرژی گرما و حرارت است. جریانهای زیاد منجر به مصرف زیاد انرژی می شود. به همین دلیل، برای کاهش این تلفات انرژی، شبکه ملی همیشه الکتریسیته (برق) را در جریانهای بسیار کم و ولتاژهای بسیار بالا منتقل می کند.

نیروگاه ها به طور متوسط 25000 ولت برق تولید می کنند که باید از طریق کابل ها به سراسر کشور ارسال شود. با این حال، برق باید در ولتاژهای بالا اعم از 275000 ولت تا 132000 ولت ارسال شود. این جهش زیاد ولتاژ باعث کاهش تلفات انرژی در هنگام انتقال برق می شود. از ترانسفورماتورهای کاهنده / افزاینده برای تولید ولتاژ و همچنین کاهش اتلاف انرژی در مرحله انتقال برق استفاده می شود.

چگونه ترانسفورماتورهای کاهنده / افزاینده از شبکه ملی پشتیبانی می کنند

از ترانسفورماتورهای افزاینده در ایستگاههای برق مرکزی استفاده می شوند. آنها به ایستگاه ها اجازه می دهند تا ولتاژ را به میزان لازم برای تولید برق افزایش دهند. سپس برق از طریق خطوط برق منتقل می شود. با این حال، ولتاژهای بالا برای استفاده تجاری یا مسکونی بسیار خطرناک است. هنگامی که ولتاژ به ایستگاه های برق محلی می رسد، ترانسفورماتورهای کاهنده برای کاهش ولتاژ به سطح ایمن استفاده می شوند. سپس برق در مناطق صنعتی، مسکونی و تجاری تأمین می شود.

ترانسفورماتورهای کاهنده / افزاینده در ایجاد و نگهداری ولتاژها برای تأمین برق ضروری هستند. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که برق به راحتی در اختیار توده های مردم قرار می گیرد و استفاده از آن بی خطر است.

اساس کار ترانسفورماتور

 

اصول کار ترانسفورماتور براساس دو قانون ساده در برق است.

قانون اول: زمانی که جریان الکتریکی از یک سیم پیچ عبور می کند یک میدان مغناطیسی یا شار مغناطیسی در اطراف آن ایجاد می شود.

قانون جالب دیگر به این صورت است که اگر میدان مغناطیسی در اطراف یک سیم نوسان کند،
در سیم پیچ جریان الکتریکی ایجاد می شود که در مهندسی برق به آن القای الکترومغناطیسی گفته می شود.

بنابراین اگر سیم پیچ دوم (سیم پیچ ثانویه) در کنار یک سیم پیچ اول (سیم پیچ اولیه) قرار دهیم و یک جریان نوسانی (متناوب AC) در سیم پیچ اول بفرستیم،

در سیم پیچ دوم جریان الکتریکی ایجاد می شود.

القا ترانسفورماتور

حال ما می توانیم با پیچیدن دو سیم پیچ بر روی یک هسته آهنی انرژی الکتریکی با کارایی بیشتری از سیم پیچ اول به سیم پیچ دوم منتقل کنیم.

متناسب با تعداد دور سیم پیچ ها می توان سطح ولتاژ را تعیین کرد.

هرچقدر تعداد دور سیم پیچ دوم بیشتر باشد، سطح ولتاژ ثانویه نیز بیشتر و متناسب با آن جریان کمتر خواهد بود.

ترانسفورماتور